Sådan planlægger du et kapsejlads med pokal til vinderen

0 Comments

Der er ikke noget bedre end sejle. Jo, måske er der det alligevel. Det er endnu bedre at sejle, og så rent faktisk deltage i kapsejlads. Det er en dejlig måde at være sammen med andre på, uden at være for tæt, samtidig med man er ude i den friske luft. Så hvis det er aktuelt, så læs mere her hvor du kan få idéer og tips til hvordan du planlægger kapsejlads.

Hvilken type kapsejlads skal det være?

Der er selvfølgelig forskellige typer kapsejladser du kan planlægge. Du kan planlægge banesejlads eller distancesejlads. Du skal selvfølgelig også overveje hvem der kan deltage, og med hvilke bådtyper. Dertil hører selvfølgelig overvejelse om bådklasser og eventuelt udarbejdelse af handicap ved hjælp af måltal, så det bliver et retfærdigt, og sjovt, kapsejlads, som folk har lyst til at deltage i.

Hvor skal kapsejladsen foregå?

I sammenhæng med valget af hvilken type kapsejlads det skal være, er selvfølgelig hvor kapsejladsen skal foregå. Skal det være hvor du normalt sejler, eller skal det være et helt nyt sted? Undersøg og forhør dig eventuelt hos forskellige sejlklubber om hvad de har af idéer til lokation. Det handler om at få tilpasset lokationen til den slags kapsejlads du har lyst til at planlægge.

Hvem skal deltage?

Skal det være en lille konkurrence eller skal den være lidt større, eller er det en stor kapsejlads du planlægger? Er det på klubplan, regionalt, eller landsdækkende? Skal du annoncere kapsejladsen i f.eks. Dansk Sejlunion eller førende sejlsportsmagasiner? Skal du annoncere via de sociale medier? Er der budgetteret for marketingen omkring kapsejladsen? Hvis der ikke er det, så kan det have alvorlige følger for den eventuelle succes af konkurrencen.

Mad og drikkevarer

Husk der helt sikkert er tilskuere der gerne vil have noget varmt i sig, hvis vejret er trist på selve dagen. Eller hvis solen skinner, er det måske de kolde drikkevarer der vil blive efterspurgt mere. Så husk at arrangere catering til arrangementet. Hvis konkurrencen foregår mere på klubplan, kan der sikkert regnes med lidt frivillig arbejdskraft til at bemande en bar, hvor der også kan tilbydes noget spiseligt. Hvis det er en større kapsejlads, skal det nok være mere professionelt med hjælp udefra. Og husk når konkurrenterne er færdige, vil de måske også værdsætte lidt at drikke og enten varme sig på eller køle af.

Hvad er præmien?

Der skal være en præmie til vinderen. Dvs. der skal være en rigtig pokal til vinderen. Det giver noget at stræbe imod. Der kan eventuelt være noget til anden- og tredjepræmien også. For information og inspiration se mere hos https://emblemer.dk. Hvis der gives pokaler, skal der så være et vinderpodium med plads til første, anden og tredjeplads-vinderne. Skal der være professionel fotograf, og skal den lokale (eller den nationale) presse underrettes?

Specielle sikkerhedsregler

Grundet Covid-19 er der flere sikkerhedsforanstaltninger der bør følges, så informer dig om de gældende regler mht. hvor mange man må være samlet, afstand, osv. Og husk at disse regler selvfølgelig ændres fra tid til anden.