Sådan lærer du at sejle

0 Comments

Sejlsport har fået en masse nye entusiaster den sidste tid. Der finder næsten ikke en båd som ikke blev gjort sejlklar i 2020 og 2021 bliver kun bedre. En helt ny gruppe er kommet til søs og det stiller krav til sejlerskoler. Mange melder om fuld bookede hold hele sommeren.

Meget sejlads skal læres igennem timer på vandet. Men det kan være både nervepirrende og lidt usikkert at stikke til søs, inden du har lært noget grundlæggende. At komme ind i en propfyldt sommerhavn, med skrigende unger og en gøende hund, uden at have ro omkring alle havnemanøvrer.

Det er rigtigt sundt at lære at sejle med sejl. Også selvom du kun forventer at sejle motorbåd. I mange havnemanøvrer bruger man vinden aktivt, eller tager hensyn til det. Det gør man meget mere når man sejler sejlbåd og derfor kan det være en stor fordel at prøve de første mange gange i sejlbåd.

De bedste både at lære det i er i et af de danske matchrace centre. Eksempelvis matchrace i Middelfart hvor man bruger store 37 fods både. Det kan virke uoverskueligt, men de unge instruktører er rigtig gode til at håndtere bådene og ikke mindst at lære fra sig.

Faktisk har de hver dag en masse erhvervskunder med på vandet som ofte aldrig har siddet på en båd. På ganske få timer kan kursisterne selv sejle bådene.

I Københavnsområdet er der et par centre i Skovshoved og i Aarhus ligger DKsejlsport som kan mange af de samme ting.

Sejlklubbernes sejlerskoler

Mange sejlklubber har rigtig gode sejlerskoler. Her mødes man en aften om ugen. Det er en super måde at lære det med ligesindede. Udfordringen kan være at det ofte er gamle tunge både i dårlig stand. Derfor skal man kigge sig lidt for. Bådene skal helst være letdrevne så der er lidt konsekvens når man gør noget. En gammel folkebåd kan være svær at få den samme fornemmelse med.

I sejlklubberne kan du til gengæld få et godt netværk. Og at hjælpe en bekendt med at hente en båd 200 km. væk, er en super øvelse. 2 personer på en båd i en havnemanøvre, hvor kun den ene er erfaren giver en masse ballast, som du kan bruge. Men brug god tid bagefter til at snakke om hvorfor der blev gjort hvad på hvilket tidspunkt.

Private udbydere

Sidst kan du booke hos en privat udbyder, men her står pris og kvalitet sjældent mål med hvad man ellers får. At tage et duelighedsbevis på en weekend giver dig ikke specielt mange egenskaber. Her sejler man ud og ind for motor og man skal være glad hvis alle ombord får lov til at lave en havnemanøvre. Det handler i højere grad om at få beviset og ikke så meget om hvad man faktisk kan.

Husk at hvis der er noget sejlere elsker, er det at lære fra sig. Så spørg bare på havnen. Alle vil gerne hjælpe.

Rigtig god sommer til søs.